pzeleny@kurzygrafiky.cz        Tel.: 724 810 701

Košík je prázdný

Rozložení webové stránky

Když vytváříte nový web možná začínáte od prázdné stránky. Umístění prvního prvku je nejtěžší. V první řadě se musíte zamyslet jaké prvky na stránce chcete. Dobří designéři neumísťují prvky náhodně, ale uvažují nad tím zda-li  daný prvek odpovídá požadovaným cílům webu a zda-li daný prvek odpovídá ostatním částem webu.

reklama web layout

Existují elementy, které bude používat téměř vždy. Můžeme mezi ně zařadit: hlavičku, patičku, navigaci (menu), obrázky, nadpisy a textová pole. Vědomí se kterým prvkem zrovna pracujeme pomáhá ke správnému umístění v rámci celého layoutu. Například hlavičku webu rozhodně neumístíme na spodní okraj stránky.  Menu obvykle najdete v levé části stránky, nebo nahoře a  informace o webu – patičku, vždy na spodním okraji.

Znát cíle, které má web splňovat, je klíčové pro správné umístění prvků. To je jeden z důvodů proč je např. reklama umístěna vždy na stejné pozici. Cílem je, aby si jí uživatelé všimli a ideálně na reklamu kliknuli. Obvyklé umístění je v pravé částí webu, popř nahoře. Umístění loga v levém horním rohu stránky je to natolik zavedený systém, že je vhodné ho dodržovat.

Dalším příkladem může být umístění reklamy mezi dva odstavce textu (svisle). Toto umístění bude navozovat dojem spojení všech  tří prvků dohromady. Naopak umístěním vodorovné čáry pod nadpis navodíte dojem oddělenosti nadpisu od textu.

Jednou z nejjednodušších technik je zarovnávání prvků na střed stránky. Většinou zarovnáváme podél svislé osy, občas můžete najít i zarovnání podle vodorovné osy. Je to jednoduché, protože můžete umístit polovinu prvků vlevo a druhou vpravo. Bohužel ale zarovnání na střed působí ploše až nudně. Oči uživatele nemají žádnou linii, kterou by mohly následovat. I v přírodě je přesné zarovnání na střed neobvyklé. A i když se objekt může zdát symetrický, vždy najdete nějaké nedokonalosti, které vedou váš zrak.

F vzorec čtení

Důležitým aspektem rozložení stránky je porozumět tomu, jak lidé čtou a vyhledávají informace na internetu. Uvědomte si, že většina uživatelů v první řadě prohlíží (scanuje) stránku a hledá něco co zaujme jejich pohled. Může to být nadpis nebo obrázek. Teprve poté, co nějaký prvek zaujme jejich pozornost, začínají číst.

Různé vědecké studie uvádějí, že nejčastější vzorec prohlížení (scanování) odpovídá tvarem písmenu „F“ (F – reading pattern). Pro čtení je nejdůležitější  levý horní roh stránky (v našich krajích je zvykem číst zleva doprava a shora dolů), zrak pokračuje doprava, poté se přesouvá dolů a opět doprava. Tento vzorec naznačuje, že oči prohledávají stránku svisle dolů v sériích horizontálních pohybů

První dva bloky textu (nadpisy) musí obsahovat nejdůležitější informace. Pokud čtenáře zaujme jeden z nich, je velmi pravděpodobné, že bude pokračovat ve čtení. Vždy používejte důležité klíčové slovo (nesoucí informaci) jako první slovo v nadpisech, odstavcích nebo odrážkách.

------ © 2015 KURZY GRAFIKY ------ Všechna práva vyhrazena. Kopírovat obsah bez souhlasu autora je zakázáno.

Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by
CC BY 3.0

Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Pokud budete náš web používat i nadále, vyjádříte tím svůj souhlas s našimi zásadami týkajícími se souborů cookie.

 

OBCHODNÍ PODMÍNKY

KURZYGRAFIKY.CZ

Prokop Zelený, DiS.
Veronské nám. 331
Praha 10  10900

pzeleny@kurzygrafiky.cz
tel.: 724 810 701

Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Pokud budete náš web používat i nadále, vyjádříte tím svůj souhlas s našimi zásadami týkajícími se souborů cookie. Informace o cookies ZDE.

  
EU Cookie Directive Module Information