pzeleny@kurzygrafiky.cz        Tel.: 724 810 701

Košík je prázdný

Barevné schéma webu

Dobré barevné rozvržení stránek je jedním z nejtěžších úkolů, který na webdesignera čeká.  Uvědomte si ale, že barvy nejsou to jediné na co dávat pozor. Důležitá je snadná navigace, dobře čitelný text a poutavý design. Toho lze docílit pouze za použití vhodných barevných kombinací.

Pokud znáte teorii barev používaných v výtvarného umění, víte že, reakce na barvy je velmi subjektivní a různí lidé různě reagují. Některé reakce jsou založeny na osobním vkusu a často na psychologických pocitech.

 

Výběr vhodného pozadí je prvním bodem na který se zaměříme. Prioritou při nastavování pozadí je čitelnost. Pokud si návštěvník nemůže vaše stránky přečíst, je jisté že už se nikdy nevrátí. Snažte se tedy volit vysoký kontrast mezi písmem a podkladem. Na pozadí nepožívejte vzorek, který by snižoval čitelnost textu. V dnešní době dávají návrháři přednost bílému, nebo světle tónovanému podkladu.

Ujistěte se, že se barvy a pozadí správně zobrazují i na jiných počítačích (i v jiných prohlížečích). Barvy, které dobře vypadají na vašem počítači už nemusí být tak skvělé na jiných zařízeních. V současnosti velmi mnoho lidí používá přenosné (mobilní) telefony, nebo tablety, snažte se tento aspekt zohlednit i při tvorbě pozadí webu.

Jako pozadí pod textem používejte plnou barvu (jednolitou). Pokud potřebujete přeci jenom použít vzorek  snažte se ho umístit doprostřed obrazovky. Lidský zrak hůře rozpoznává vzorek, který je v periferním vidění.

Důležité informace nenechávejte stejnou barvou jako ostatní text. Pokud použijete barvu pro zvýraznění některých prvků, snažte se používat vhodné barvy. Nikdy by jste neměli přesáhnout počet pěti použitých barev.  Použití velkého množství různých odstínů může být ve výsledku pro uživatele matoucí.

Základním principem je černý text na bílém podkladu. Je to nejbezpečnější a nejklasičtější kombinace.  Používání velkých bílých ploch působí více profesionálně.

Červenou barvu a další výrazné odstíny používejte pro upoutání čtenářovi pozornosti. Například pro zvýraznění slevy produktu, nebo zboží v akci, použijte jasnější barvy jako je žlutá, ideálně ovšem v podkladu – žluté písmo na světlém podkladu nebude vidět.

 

primární barvy - webdesignprimární barvy - webdesignprimární barvy - webdesignBarevný kruh ve výtvarném umění

Teorii barev popisuje mnoho definicí. My se podíváme na několik základních. Pokusíme se vytvořit logickou strukturu barev tak, aby byl patrný vztah  mezi jednotlivými odstíny.

Barevný kruh je založen na základních barvách používaných ve výtvarném umění. Poprvé byl sestaven Isaackem Newtonem v roce 1666. Od té doby sice vzniklo mnoho různých variant, ale koncept zůstává stejný. Základní barevný kruh vychází z červené, žluté a modré barvy. Nazýváme je základní barvy, protože nemohou být vytvořeny kombinací jiných barev.

Druhou skupinou jsou sekundární barvy - zelená, oranžová a fialová, které vznikají mícháním barev základních. Mícháním primárních a sekundárních mohou vznikat barvy terciární

Barevná harmonie je soulad barev , které jsou na pohled příjemné a nevytváří velký kontrast. Cílem je vytvořit dojem pořádku a logické struktury. Pokud některý prvky nejsou harmonické mohou působit chaoticky. Lidský mozek eliminuje faktory, kterým nerozumí, nebo je nedokáže zpracovat. Proto je  harmonie barev důležitá, navozuje uživatelsky příjemný prožitek.

Podobné  barvy leží těsně vedle sebe na barevném kole s dvanácti částmi.Obvykle se používají tři barvy a jedna z nich je dominantní. Použitím podobných barev dosáhnete snadněji barevné harmonie.

V moderním webdesignu platí jednoduché pravidlo – používat barvy spíše umírněným způsobem. Pastelové odstíny přírodních barev budou na uživatele působit příjemně. Lidé lépe snáší barvy, které znají ze svého okolí. Naopak agresivní barvy sice mohou přitáhnout pozornost, ale rychleji unavují. Proto je používejte, pouze pro zvýraznění důležitých prvků – nadpisů, tlačítek, navigace apod.

Teorie barev uvádí, že lidský mozek dokáže interpretovat a rozpoznat informace, jen pokud je na stránce použito minimum barev. Příliš mnoho odstínů ztíží cokoliv najít, nebo se zaměřit na důležitou informaci.

Úspěšné webové stránky musí být atraktivní a přístupné. Aby jste toho dosáhli, volte takové barvy, které budou vytvářet logickou strukturu a uživateli usnadní navigaci. Samozřejmě s ohledem na barevnost dalších firemních materiálů. Vždy doporučuji komerční stránky vytvářet na základě grafického designu společnosti (corporate identity), ideálně s využitím grafického manuálu. Cílem je, aby byla grafika zapamatovatelná a uživatel si danou kombinaci barev automaticky spojil s nabízenými službami či produkty. Snažte se aby použité barvy byly v souladu s logem a fotografiemi, vše musí být sladěno dohromady.

Pokud se chcete o barvách dozvědět více přijďte na některý z našich kurzů.

tabulka barev

------ © 2015 KURZY GRAFIKY ------ Všechna práva vyhrazena. Kopírovat obsah bez souhlasu autora je zakázáno.

Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by
CC BY 3.0

Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Pokud budete náš web používat i nadále, vyjádříte tím svůj souhlas s našimi zásadami týkajícími se souborů cookie.

 

OBCHODNÍ PODMÍNKY

KURZYGRAFIKY.CZ

Prokop Zelený, DiS.
Veronské nám. 331
Praha 10  10900

pzeleny@kurzygrafiky.cz
tel.: 724 810 701

Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Pokud budete náš web používat i nadále, vyjádříte tím svůj souhlas s našimi zásadami týkajícími se souborů cookie. Informace o cookies ZDE.

  
EU Cookie Directive Module Information