pzeleny@kurzygrafiky.cz        Tel.: 724 810 701

Košík je prázdný

Fenomén reklamy ve vyhledávačích a sociálních sítích

Ve dnech 24. října a 11. listopadu probíhala na FBMI a UJEP přednáška zaměřená na vyhledávání na internetu a použití internetové reklamy.  Hlavním cílem bylo seznámit posluchače, jaká data o nás uživatelích internetové vyhledávače sbírají, a jak tyto informace využívají komerčním způsobem. Důležité bylo ukázat, že uživatelé se mohou sběru osobních informací bránit, případně jak je mohou využít ve svůj prospěch.

přednáška čvut

Přednášku vedl Ing. Pavel Krtouš, který již mnoho let pracuje jako specialista na online marketing.  Mezi jeho hlavní pracovní povinnosti patří správa reklamních kampaní na internetu, optimalizace stránek a testování uživatelské přístupnosti.  Úspěšně pracoval na projektech pro nadnárodní společnosti ale i pro menší firmy.

První část přednášky byla zaměřena na uživatele internetových služeb jako je Google, Facebook a LinkedIn.  Mohli jste se dozvědět, co všechno o vás vyhledávače ví, jaká data o vaší osobě se ukládají a jakým způsobem se tomu lze bránit.  Důležitým bodem byla „horká novinka“, tedy změna licenčního ujednání pro uživatele Googlu (pozn. nové licenční ujednání platí od 11. listopadu – tedy ode dne přednášky). Hlavní změnou pro uživatele je,  že Google nenese žádnou odpovědnost, za aktivitu provedenou v uživatelském Google účtu. Proto je velmi důležité dbát na bezpečnost a neumožnit přístup do svého účtu nikomu jinému.

V další části se přednášející věnoval tématu vyhledávání. Hlavní informací bylo, jak jsou data z vyhledávání ovlivněna informacemi o vás.  Jedná se o takzvané personalizované vyhledávání, tzn. že každému uživateli se mohou zobrazovat různé výsledky na základně informací, které Google zjistil, často bez vědomí uživatele.  Základem zjišťování informací Googlem je komerční využití. Veškeré služby Googlu jsou zdarma a hlavní příjmy firmy jsou z reklamy. Vyhledávače se snaží zobrazovat kvalitní reklamu pro konkrétního uživatele.

Na toto téma byla zaměřena druhá část přednášky. Pan Krtouš mluvil o tom, jak využít všechny uvedené informace jako inzerent (ten kdo chce využít možností internetové reklamy).  Základním principem jsou reklamní systémy Google AdWords a Seznam Sklik. Jsou to takzvané  PPC (PayPerClick) kampaně, kde zobrazení inzerátu je zdarma a inzerent platí až za rozkliknutí odkazu na jeho stránky. Protože toto téma je velmi rozsáhlé, byl výklad zaměřen na pochopení  rozdílů, výhod a nevýhod tohoto způsobu reklamy.

V závěru přednášky se posluchači dozvěděli, jako jsou rozdíly mezi vyhledáváním v Googlu a Seznamu, jak zjistit aktuální trendy a jak využít získané informace ve svojí praxi. Zbývající čas byl věnován dotazům.  Otázky účastníků rozpoutaly zajímavou diskusi o etice v reklamě. Jedena z otázek například zněla, zda-li je vhodné (etické) zablokovat uživateli přístup na stránky, pokud má v prohlížeči vypnuté reklamy.  Odpověď  není jednoduchá, ale obecně je internet považován za médium, kde mají všichni stejná práva a svobodný přístup k informacím. Blokovat někomu přístup, jen proto, že má vypnuté reklamy není podle mě správné a seriozní webové stránky takto nesmění uživatele omezovat.

Za sebe (obou přednášek jsem se osobně účastnil) mohu říct, že téma bylo velmi zajímavé, a přineslo nové informace nejenom běžným uživatelům internetu, ale i těm, kteří mají větší zkušenosti a chtějí využít možností vyhledávačů a online reklamy naplno.

 

Obě přednášky byly realizovány v rámci projektu Multimediální vzdělávání posluchačů magisterských studijních programů.

------ © 2015 KURZY GRAFIKY ------ Všechna práva vyhrazena. Kopírovat obsah bez souhlasu autora je zakázáno.

Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by
CC BY 3.0

Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Pokud budete náš web používat i nadále, vyjádříte tím svůj souhlas s našimi zásadami týkajícími se souborů cookie.

 

OBCHODNÍ PODMÍNKY

KURZYGRAFIKY.CZ

Prokop Zelený, DiS.
Veronské nám. 331
Praha 10  10900

pzeleny@kurzygrafiky.cz
tel.: 724 810 701

Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Pokud budete náš web používat i nadále, vyjádříte tím svůj souhlas s našimi zásadami týkajícími se souborů cookie. Informace o cookies ZDE.

  
EU Cookie Directive Module Information